Top Team bedrijfssimulaties staan voor: spelend leren ondernemen. Met deze speciaal voor het onderwijs ontwikkelde bedrijfssimulaties, doen de leerlingen snel, eenvoudig, voordelig en zonder risico duurzame praktijkervaring op.
Elke groep leerlingen vormt het management van een bedrijf, gespecialiseerd in het maken en verkopen van duurzame rugzakken.
Elk teamlid neemt eigen beslissingen en berekent een eigen ondernemingsresultaat (winst of verlies). Aan het einde van elke spelronde, wat overeenkomt met een jaar in werkelijkheid, kiest het volledige team in onderling overleg welke beslissing ze uiteindelijk neemt.
De kwaliteit van de genomen beslissingen bepaalt het resultaat van het team. Het team met het beste ondernemingsresultaat in de laatste spelronde wint het spel.
Op woensdag 20 januari hebben de klassen 4A, 4B, 4OI en 4OC samen onder elkaar dit economisch spel gespeeld.
Het was de bedoeling om als groep een zo hoog mogelijke winst te creëren met realistische cijfers en als prijs kon je gratis cinematickets winnen.
Er waren twee spelmeesters, waarvan iemand de opdracht toelichtte en de andere hielp om vragen te beantwoorden. De in totaal 14 groepjes werden verdeeld in 2 grote groepen: groep A en groep B. Elke groep stelde een andere markt voor. We speelden dus tegen elkaar binnen één groep (binnen één markt). Afhankelijk van de beslissingen van de andere spelers op de markt, kon je met jouw beslissingen meer of minder verkopen en dus meer of minder winst maken. In het echt hangt ook alles af van wat je concurrenten doen.
Tijdens de proclamatie werd telkens de top 3 van groepen gegeven met de meeste winst en die kregen dan ook een welverdiend applaus. De winnaar van elke groep kreeg de cinematickets, waar ze blij mee waren.
Vanuit mijn ervaring kan ik dus zeggen dat dit een geslaagd spel was en dat ik veel heb bijgeleerd over hoe een markt in elkaar steekt.