Dit schooljaar gingen de leerlingen van het 4de jaar doorstroom- en dubbele finaliteit uit het domein Economie en organisatie samen aan de slag om aan hun ondernemersvaardigheden te werken. In het nieuwe vak Project Leerlab bouwden de leerlingen hun eigen minionderneming uit onder begeleiding van Vlajo en leerkrachten, meneer Robbe en meneer Willem.
Tijdens de eerste lessen kregen de leerlingen de tijd om na te denken over wat ze juist zouden aanbieden en wat de meerwaarde hiervan zou zijn, met een goed doel in het achterhoofd. In totaal werden er zes miniondernemingen opgericht, elk met een andere doelgroep in gedachten. Zo konden de leerlingen hun creativiteit de vrije loop laten zonder in elkaars vaarwater te komen.
Met vastberadenheid en enthousiasme hebben de leerlingen hun ondernemingen opgestart. Of het nu gaat om het creëren van tote bags of het organiseren van een ontbijt op onze campus, de ondernemingen hebben stuk voor stuk winst gemaakt voor het goede doel. Doorheen het project hebben ze geleerd hoe ze hun ondernemersvaardigheden kunnen inzetten om een minionderneming uit de grond te stampen.
In totaal hebben de zes miniondernemingen een winst gemaakt van 1 345,20 euro. Elk groepje heeft zijn winst doorgestort naar het door hen gekozen goede doel: Kom op tegen Kanker, vzw Ouders van Verongelukte Kinderen – SAVE vzw, MOK vzw, Unicef, Bring a Smile vzw en Think Pink.
Deze leerlingen kunnen met trots terugkijken naar deze leerrijke ervaring en hebben bewezen dat ze echte ondernemers in spe zijn.
(Foto’s Floja, Soapify en Zjem-wear)